اطلاعیه

اگر رویدادی وجود دارد که می‌خواهید بقیه هم از آن با خبر شوند، اطلاعات رویداد را (عکس و توضیحات مناسب)
به ایمیل info[at]ebultan.com ارسال نمایید تا به صورت رایگان و با نام خودتان در بولتن درج گردد.

انتخاب سردبیررویداد منتخبمجله فرهنگی هنریگردشگریگردشگری داخل شهر

معرفی خانه حیدرزاده تبریز

خانه حیدرزاده تبریز

معرفی خانه حیدرزاده تبریز 

معرفی خانه حیدرزاده تبریز – خانه حیدرزاده
خانه حیدرزاده در محله مقصودیه و در سمت جنوبی عمارت شهرداری تبریز و در نزدیکی چند خانه تاریخی دیگر همچون خانه های تاریخی سلماسی،بهنام، گنجه ای زاده، قدکی و… قرار گرفته است.
معرفی خانه حیدرزاده تبریز – در خصوص تاریخ دقیق ساخت بنای حیدرزاده سند وزمان مشخصی وجود ندارد ولی بر اساس مطالعات میدانی، قدمت بنا را می توان در حدود ۱۳۰ سال تخمین زد. بر اساس این اطلاعات، معمار اصلی بنا موسوم به حاج حبیب لک می باشد. این بنا در نقشه دارالسلطنه تبریز(۱۲۹۷ ه.ق) به نام خانه حاج قلی خان سرتیپ آورده شده است. دقیق ترین اطلاعات موجود، غیر از عکس هوایی سال ۱۳۳۵ و ۱۳۴۵، نقشه های تهیه شده در سال ۱۳۳۷ می باشد.
خانه حیدرزاده به دلیل ارزش های تاریخی و معماری آن در سال ۱۳۷۸ و تحت شماره ۲۵۲۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این بنا در سال ۱۳۸۰ ازسوی طرح پردیسان میراث فرهنگی کشور تملک گردید و از آن تاریخ به عنوان مرکز اطلاع رسانی گردشگری شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی تحت عملیات مرمت و احیا قرار گرفت.
خانه حیدرزاده درزمینی به مساحت ۹۰۰ متر مربع در دو طبقه بنا شده است. این خانه دارای دو حیاط مستقل بیرونی و اندرونی است که توسط یک تالار با شکوه با پنجره های چوبی پرکار از هم جدا شده اند. در بخش زیرین حوضخانه ای زیبا قرار دارد که با طاق های چهار بخشی کم نظیر، بندکشی برجسته و آجرهای رنگ شده، تلالو خاصی دارد، فضاهای مختلف این بنا از طریق یک سرسرای مرکزی با ستون های گچ بری، پلکان عریض و باشکوه و نورگیر سقفی به یکدیگر ارتباط می یابد.
در این بنا تزئینات متنوعی وجود دارد که شامل در و پنجره های پرکار چوبی، نرده های فلزی، گچ بری، نقاشی، شیشه های رنگی، آجرکاری و… می شود.بخش زیرزمین مجموعه با طاق آهنگ منظم اجرا شده و روشنایی آن از طریق پنجره های رو به حیاط تامین می گردد.
اتاق شاه نشین، اصلی ترین و زیباترین فضای خانه حیدرزاده است. در طرح مرمت و احیای مجموعه، کاربری اختصاص یافته به این اطاق به صورت یک فضای چندمنظوره مورد استفاده قرار گرفته است.
بازدید در وقت اداری

عکس از امیررضا توسلی 
گزارش رعنا پاشازاده
نشر از بولتن فرهنگی هنری تبریز
تلگرام و اینستاگرام :
@ebultan

پاسخ دهید

شبنم
کارشناس الکترونیک-سردبیر و مدیر روابط عمومی بولتن فرهنگی هنری تبریز - کارشناس تولید محتوا***کوهنوردی ؛‌طبیعت گردی و سفر از بایدهای زندگی من هستند.