اطلاعیه

اگر رویدادی وجود دارد که می‌خواهید بقیه هم از آن با خبر شوند، اطلاعات رویداد را (عکس و توضیحات مناسب)
به ایمیل info[at]ebultan.com ارسال نمایید تا به صورت رایگان و با نام خودتان در بولتن درج گردد.

انتخاب سردبیررویداد منتخبعکاسیمصاحبهگزارش

گزارش تصویری از نمایشگاه عکس دید شگفت انگیز کودکان و مصاحبه با سهیلا صنم نو

دید شگفت انگیز کودکان

گزارش تصویری از نمایشگاه عکس دید شگفت انگیز کودکان

گزارش تصویری از نمایشگاه عکس دید شگفت انگیز کودکان –

امروز ۱۱ تیر۹۶ روابط عمومی و سردبیر بولتن به همراه سعید عادلی سری به نمایشگاه عکس دید شگفت انگیز کودکان زدیم تا هم آثار را ببینیم هم با خانم سهیلا صنم نو مصاحبه ای کوتاه داشته باشیم.پاسخ های صمیمانه و رفتار دوستانه شان حکایت از مهربانی بی حد ایشان داشت که از همینجا از ایشان کمال تشکر را داریم . مهربانی ای که بی شک لایق استادی چون ایشان است…راهنمای کودکان بودن مهربانی میطلبد و خانم صنم نو به حق که راهنمایی دلسوز و استادی مهربان هستند.
متن مصاحبه به شرح زیر است:
به عنوان اولین سوال بفرمایید که روال کلی برگزاری جلسات چگونه بود و چه تفاوتی با دوره اول داشت؟
– بعد از شهریور ماه به خاطر مصادف شدن با آغاز مدارس با برگزاری یک جلسه در آخر هر هفته، کارمان را با بچه ها شروع کردیم. در این ترم بیشتر سعی ام بر این بود که بچه ها بیشتر بصورت عملی به عکاسی در محیط خارج از کلاس بپردازند و این اتفاق هم افتاد. از ۱۲ جلسه ۸ جلسه را به عکاسی پرداختیم و ۴ جلسه را به کار در کلاس و بحث و بررسی عکس اختصاص دادیم.

چقدر در نقد عکس هایی که بچه ها گرفته بودن و انتخاب آنها برای نمایشگاه سخت گیری کردید؟
– در نمایشگاه قبلی به صورت مساوی از همه ی بچه ها ۵ عکس را به نمایش گذاشته بودیم، ولی در این دوره روال را عوض کردیم. به این صورت که همان اول دوره با بچه ها شرط کرده بودیم که این دوره تنها عکسهایی به نمایشگاه راه پیدا می کنند که خوب باشند و برخلاف دوره قبل دیگر تعداد مساوی عکس از هنرآموزها مطرح نخواهد بود. همین کار را هم کردیم و اگر دقت کنید از بعضی از هنرآموزها تعداد عکسهای بیشتری به نمایشگاه راه پیدا کرده اند. این روال را پیش گرفتم تا بچه ها برای رسیدن به عکس بهتر، بیشتر تلاش و تمرین کنند.

در دوره قبلی گفته بودید که مباحث فنی مانند شاتر و دیافراگم و… را مطرح نکرده اید، آیا این دوره هم روال همین بود؟

– بله! کماکان روال ما این است که دوربین بچه ها ترجیحا Point & Shoot باشد تا درگیر مسائل فنی نشوند و بیشتر انرژی خود را برای خوب دیدن صرف کنند. البته بعضی از بچه ها بخاطر علاقه شان با دوربینهای متفاوت تر و حرفه ای تر ، که حالت manual داشته باشند، کار کردند.

کار کردن با حالت دستی را به بچه ها یاد دادید؟

– بله در حد آشنایی اولیه در کلاس برایشان توضیحاتی در مورد مفاهیمی مانند شاتر و دیافراگم و… ارائه دادم، ولی خب همه ی بچه ها دوربین حرفه ای نداشتند و من اصراری نداشتم که از دوربین حرفه ای استفاده کنند. همانطور که گفتم هدف و اولویت ما آموزش خوب دیدن و کشف دنیای اطراف است.

در دوره قبلی گفته بودید که اصول کادربندی را بصورت تلویحی و غیرمستقیم به بچه ها آموزش داده بودید. این دوره در مورد آموزش این اصول چه راهی را در پیش گرفتید؟
– در این دوره بیشتر و دقیقتر در مورد ترکیب بندی بحث شد. بچه ها را تشویق میکردم تا به تمام قسمتهای کادرشان، چه مرکز و چه اطراف آن دقت و اصول اولیه را رعایت کنند.

بله این حساسیت شما کاملا در کادر بچه ها نمود پیدا کرده و مشخص است که این مسائل به آنها آموزش داده شده است.

– بله خیلی تاکید داشتیم که ترکیب بندی عکسها درست و اصولی باشد.

بچه ها بیشتر به عکاسی از چه چیزی تمایل نشان می دادند؟ و اینکه آیا شما بچه ها را به سمت ژانر خاصی از عکاسی سوق دادید؟

– خب همانطور که میبینید نمایشگاه به سه بخش تقسیم شده است. یک طرف موضوع عکسها فرش،‌ طرف دیگر موضوع دریاچه ارومیه و بقیه عکسها تک شات هستند که هر عکسی را در میان آنها می توانید پیدا کنید.
از خیلی جهات بچه ها در نوع نگاهشان آزاد بودند، ولی فوکوس ما روی موضوع بود و هدف این بود که عکسهای گرفته شده در مورد همان موضوع باشند. حال اینکه اگر در طول عکاسی سوژه خاصی نظر بچه ها را جلب میکرد، آزاد بودند تا از آن موضوع غیر مرتبط نیز عکاسی کنند.

منبع خاصی هم برای آموزش به بچه ها معرفی کردید؟
– نه! منبع خاصی به آنها معرفی نکردم و فقط به موضوعات آموزشی که در کلاس گفته شد اکتفا کردم و معتقدم در همین حد هم برای بچه ها کافی است. البته آنها را به خواندن کتاب داستان و دیدن فیلم تشویق می کردم چرا که در باز شدن ذهنشان و بهتر شدن دید و تقویت خلاقیتشان بسیار می تواند کمک کند.

به نظر شما با عکسهایی که بچه ها گرفته اند چقدر می توان به شخصیت و روان کودکان پی برد؟

– عکاسی خیلی می تواند به این مساله کمک کند! اینکه کودک به عکاسی از چه موضوعی بیشتر تمایل نشان می دهد، اینکه کادرهایش را بسته یا باز می بندد، اینکه نگاهش به دنیای اطراف چگونه است، همه و همه می تواند بخشی از شخصیت کودک را به ما نشان دهد. اصلا بخشی از هدف ما همین است که بچه ها از همین طریق روانشناسی شوند. بخصوص در دوره پیش رو قصد داریم این اتفاق بصورت جدی تر بیافتد و والدین بچه ها ،با توجه به عکسهایی که گرفته شده اند، با روانشناس تعامل داشته باشند و مباحثی را در این زمینه با آنها مطرح کنیم.

به عنوان سوال آخر، بفرمایید برنامه تان برای دوره های پیش رو چیست؟
– این هفته نمایشگاه ما به اتمام میرسد و از هفته ی بعد دوره بعدی را شروع خواهیم کرد. در این ترم ما مجموعه گروهی کار کردیم، بحث مجموعه شخصی را شروع کردیم ولی به اتمام نرساندیم. در ترم پیشِ رو تمرکز ما این خواهد بود که به جایی برسیم که هر یک از بچه ها مجموعه شخصی خودشان را ارائه دهند. بدین صورت که هر یک از هنرآموزان برای خودشان پروژه ای را تعریف کرده و تا آخر ترم در مورد همان پروژه عکاسی خواهند کرد. بغیر از این مساله قصد دارم عکاسی پرتره را بصورت جدی تر با آنها کار کنم، خصوصا پرتره محیطی که در این دوره هم با آنها کار کردم، ولی در ترم پیشِ رو جدی تر و تخصصی تر به آموزش این بخش از عکاسی خواهم پرداخت.
مصاحبه و عکس از سعید عادلی
نشر از بولتن فرهنگی هنری تبریز
همراهان گرامی جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره کلاسها ، نمایشگاه و… میتوانید بعد از ظهر ها با انجمن عکاسی تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس : 
۳۳۲۸۰۱۲۴

بولتن در تلگرام و اینستاگرام  :
@ebultan

ادامه صحبت ها با جناب ارجمند :

لطفا خودتان را معرفی کنین و در مورد موضوع آموزش عکاسی به بچه ها کمی توضیح بدهید.
– کریم ارجمند هستم. نائب رییس انجمن عکاسی و مدیر آموزش انجمن. از زمانی که در انجمن عکاسی بوده ام قصد ما این بوده که بیشتر روی آموزش تمرکز کنیم. بهترین نتیجه ای که میتوان از آموزش گرفت و صحیح ترین راهی که میتوان رفت، آموزش از سنین پایین است که این البته ابتدا مد نظر ما نبود. چرا که اول برای مطرح شدن قضیه آموزش عکاسی در انجمن، ابتدا برگزاری کلاسهای عکاسی و نمایشگاه برای بزرگسالان را مد نظر داشتیم تا مساله آموزش در انجمن عکاسی در میان عموم جا بیافتد. در یکی از نمایشگاه ها با خانم صنم نو دیداری داشتیم و قضیه آموزش عکاسی برای کودکان مطرح شد که با استقبال ایشان برای برگزاری کلاسها مواجه شدیم و همین جرقه ای شد برای شروع همکاری ما که تا اینجا ادامه پیدا کرده است.

در مورد بحث روانشناسی کودکان با استفاده از عکسهایی که در طول دوره گرفته اند چه برنامه ای دارید؟
در این مورد با تعدادی روانشناس تعاملاتی صورت گرفته و برای ترم بعد نیز برنامه ای برای همین مساله که گفتید در نظر گرفته شده است. ولی با چالشهایی روبرو هستیم. اول دانش روانشناس در حوزه هنر، بخصوص عکاسی است، اینکه در این حیطه خودش کار کرده باشد تا بتواند عمیقتر و دقیقتر به مساله بپردازد. مساله ی بعدی این است که قضیه روانشناسی در مورد عکاسی کمی پیچیده تر از موارد دیگر، مانند نقاشی است. بر خلاف نقاشی که اتفاقا در روانشناسی کودکان و کشف شخصیت آنها کاربرد دارد، در عکاسی قضیه کمی فرق میکند و نسبتا موضوع جدیدتری است و فرد برای کنکاش باید دارای دانش و تجربه کافی هم در حوزه روانشناسی و هم عکاسی باشد. انشاالله در آینده ای نزدیک در مورد همین موضوع شروع به کار خواهیم کرد. در حال حاضر ثبت نام دوره جدید را شروع کرده ایم و متقاضیان برای ثبت نام می توانند بعد از ظهر ها با تماس گرفتن با تلفن دفتر یا مراجعه به دفتر انجمن ثبت نام اولیه را انجام دهند.

 

 

 

پاسخ دهید

شبنم
کارشناس الکترونیک-سردبیر و مدیر روابط عمومی بولتن فرهنگی هنری تبریز - کارشناس تولید محتوا***کوهنوردی ؛‌طبیعت گردی و سفر از بایدهای زندگی من هستند.