گزارش محمد نجفی از تماشای گروهی فیلم نگار

 

گزارش محمد نجفی از تماشای گروهی فیلم نگار – جمعه ۱۴ مهر یک هزار سیصد نود و شش-سینما ناجی

برنامه ی تماشای گروهی فیلم سینمایی “نگار” به همت بولتن دوباره برگزار شد تا علاقه مندان به فیلم و سینما در تبریز دوباره در روزی غیر از سه شنبه ها، با بلیط نصف بها در سینمای نسبتا خوب ناجی حاضر شده و به تماشای جدیدترین اثر هنری رامبد جوان بنشینند.

فیلم نگار ساخته ی رامبد جوان- مجری برنامه پربیننده خندوانه که نقش اول فیلم را نیز به همسرش نگار جواهریان سپرده -کافیست تا مخاطبان استقبال خوبی از این فیلم داشته باشند و تمام صندلی های مناسب ترین سینمای تبریز را پرکنند.

پس از چند دقیقه بی نظمی و اکران فیلمی دیگر بر روی پرده و تعجب حاضرین، مشکل برطرف شده و فیلم شروع شد.

نگار روایت دختر جوانیست که از خودکشی پدر خود که مردی مهربان و آرام است شوکه شده و در حال مبارزه برای حفظ خانه ای است که طلبکار پدرش، حکم تخلیه آن را گرفته است.

این فیلم از همان ابتدا مخاطب خود را غافلگیر میکند وبا صحنه های سورئال که در سرتاسر فیلم مشاهده میشود مخاطب را در وهم مطلق با سوال های بی جواب باقی میگذارد که بعضا این سوال ها تا اخر فیلم بی جواب میماند.

از جمله صحنه ی به خواب رفتن نگار روی میزکار پدر که باعث پیدا شدن چک وصول نشده ی پدر و شروع سرنخ های بعدی میباشد که کاملا بدون منطق و غیرواقعی از سوی کارگردان پاسخ داده میشود.

کارگردان در این فیلم توامان توهم و واقعیت را درهم آمیخته ولی هیچ ارتباطی بین آنها قرارنداده تا مخاطب را همراه خود داشته باشد که تکرار این صحنه ها گاهی از حوصله مخاطب خارج میشود، البته ناگفته نماند کارگردان بخوبی توانسته صحنه های توهم نگار را اجرا کند که شاید برای سینمای ایران پیشرفت خوبی دربرداشته باشد که اگر این صحنه ها میتوانست به خوبی با سرنخ هایی به هم مرتبط شود میتوانست فیلمی فراتر از سطح سینمای ایران باشد.

در هرصورت در این فیلم شخصیت نگار در حین کشف حقایق از دنیای سورئال خود، به عشق شخصیت پیمان(محمدرضا فروتن) به خود آگاه میشود که صحنه‌هایی دوگانه نگار پیمان جزو بهترین صحنه های فیلم میتواند باشد.

در این فیلم ابتدا صحنه قتل پدر نگار و توضیحات پلیس بنمایش درآمده و درطول فیلم با سرنخ هایی که نگار از دنیای سورئال و بعضا واقعی بدست می آورد،راز خودکشی پدرش برملا میشود و با انتقام نگار از عوامل قتل، فیلم در هالیوودی ترین حالت ممکن پایان می یابد.

دراخر میتوان گفت فیلم نگار ساخته ی رامبد جوان، با وجود بریم و بیام های بی منطق خندوانه ای فیلم قابل احترامی میباشد که پس از سالها ژانر متفاوتی را در سالن های سینماهای ایران بر روی پرده برده‌است.

محمد نجفی نهر

نشر از بولتن فرهنگی هنری تبریز
@ebultan