یادداشت زیر یه عنوان جوابیه نقد بهبود زارعی بر نمایش خیر نبینی سعیده به دبیرخانه بولتن ارسال شده است. نقد بهبود زارعی را اینجا میتوانید بخوانبد

 

نقدی بر نقد بهبود زارعی برای نمایش “خیر نبینی سعیده”

در ابتدا باید بگویم دنیای نقد جدا کردن صره از ناصره است از منظر اجرایی نقد ، منتقد با عمل سرو کار دارد ، شیوه کارگردانى ، طراحی صحنه ، و طراحی گریم مورد بررسی قرار می‌گیرد نقدی که جناب زارعى نگارش کردند ( اگرچه نقد نمی‌توان خواند) نقدی است گوبلز ی ، نقدی است اخلاقی که به تیم اجرایی و دانش تماشاگر کمکی نمی‌کند •
تئاتر جهان نشانه‌ها ست نمی‌توان در آن حکم صادر کرد زیرا هر کارگردان با توجه به جهان

نقدی بر نقد نمایش خیر نبینی سعیده، عکس از امیرسجاد دخیلی

نمایش خیر نبینی سعیده، عکس از امیرسجاد دخیلی

بینی و محتوای اثر نشانه‌های موجود در اثر را کشف کرده و با نمادهای جهانی که در کل جهان معنای یکسان دارداستفاده می‌کند • در جهان کمدی چیزی به نام شخصیت پردازی وجود ندارد تا با آن همزاد پنداری شود و یا به دنبال جنبه‌های مختلف شخصیت آن باشیم زیرا که کاراکترها یک کمدی تک ساحتی هستند و نه چند ساحتی در جهان کمدی تماشاگر همیشه یک قدم جلوتر از کاراکتر است و به همین دلیل سخیف بودن است که تماشاگر را میخنداند آنی که شما به دنبالش بودید در تراژدی رخ میدهد که کاراکتر دارای چند ساحت است و ما در انتها با آن همزاد پنداری میکنیم در مورد کاراکتر اصلی متن (خلیل)سعی شده پس از دراماتورژ ی اثر آن را به قالب کاراکتر های مدرن نزدیک کرد در دنیای تئاتر مدرن نتیجه گیری وجود ندارد به همین دلیل است که درام تازه ی شکل میگیرد به نام درام وضیعت که در آن الزاما مسائل روز جامعه بسط داده میشود مسائلی که خلیل دائما با آنها مواجه میشود در مورد سبک هندی که در نقد تان به آن اشاره کردید باید گفت چیزی به نام سبک هندی نه در تئاتر و نه در سینما و نه در گستره ی ادبیات نقد وجود ندارد آن ژانر است که در کل جهان نمایش مشخص شده و انواعی دارد; این اثر دارای آغاز ؛میانه؛و پایان است و ساختاری خطی دارد که البته باز کردن انواع ژانر های و ساختارها ی ادبی مربوط به دوره های تحصیلات عالی دراماتیک است ونه در اینجا که ما در مورد نقد صحبت میکنیم ژانر ها در سینما و تئاتر متفاوت بوده و انواعی دارد که مورد بحث ما نیست ،انتخاب رنگ آبی در طراحی لباس این اثر باید گفت هر آنچه بر روی صحنه است جزئی از جهان نشانه هاست آبی در جهان نشانه شناسی دارای تعاریفی چون سکوت و آرامش ،حکم رنگی سرد با فرکانس ۴ است که در جهان شمولی نمایش برای بیماران بیمارستان و تیمارستان استفاده میشود ؛در طراحی صحنه و انتخاب رنگ آن باید بگویم رنگ های سفید وسیاه در زمره ی رنگ های آکروماتیک هستند که تکرار این رنگ ها در صحنه معانی جدیدی می آفریند و باعث اختشاش فکری تماشاگر میشود و نوعی تاثیر پیسکولوژیک یا روانی بر مخاطب میگذارد استفاده از قاب های هندسی که در زیبایی‌شناسی نیز بدان اشاره میشود که زیبایی مسئله هندسی است و با اندازه و تناسب رابطه دارد و هم زیبایی هست و هم نیست زیبایی که ناشی از طرح میشود ؛طرحی که همراه با ایده کارگردان ؛کاراکتر و دیالوگ همراه است. دایره،مربع،مثلث در بحث هنرهایی تجسمی و نشانه شناسی تئاتر هر کدام معنا و مفهومی دارد دکور مینیمالیستی و کاربردی است و هیچ چیز عبث روی صحنه وجود ندارد دنیای تئاتر و بحث علمی آن بسیار عظیم تر از گنجایش این مطلب است دنیای تئاتر سرشار از نشانه ها ،کدها،علامتها،سمبلها و قراردادها و ساخت بیرونی و درونی اجرا است در پایان در مورد اصلی ترین رکن یعنی عمل در صحنه که آن هم استفاده کارگردان از شیوه‌ها ی اجرایی برای بیان محتوا اثر و رویارویی آن در رسیدن به هدف است سخنی به میان نیاوردید باید گفت شیوه اجرایی این اثر تلفیقی از شیوه‌ی برشت ،شیوه نمایش های ایرانی و خطوط و میزانسنهای اکسپرسیونیستی و شکسته که در کنار هم گرد آمده تا فرمی واحد برای بیان اثر باشد که البته با شیوه جدیدی مرا آشنا کردید که میزانسن های بابک نهرین است لازم به ذکر است که تدوین موازی نام آن است که در تئاتر سالها ی زیادیست که وارد شده و یکی از شاخصه های شیوه ی اجرایی مدرن است . هر کارگردان جهان بینی خود را دارد که در آینده با جهان بینی بنده بیشتر آشنا خواهید شد
با تشکر از جناب زارعى که دست به قلم بردند.

رامین نصیرى مرداد ۹۵