اطلاعیه

اگر رویدادی وجود دارد که می‌خواهید بقیه هم از آن با خبر شوند، اطلاعات رویداد را (عکس و توضیحات مناسب)
به ایمیل info[at]ebultan.com ارسال نمایید تا به صورت رایگان و با نام خودتان در بولتن درج گردد.

جشنواره هامصاحبه

گفتگوی اختصاصی بولتن با استاد کریم متقی

استاد کریم متقی، دبیر جشنواره عکس فیروزه

استاد کریم متقی، عکاس بین‌المللی، مدرس عکاسی، داور جشنواره‌ عکس رضوی و دبیر جشنواره عکس و عکس‌نوشت فیروزه، در گفتگویی اختصاصی با بولتن، به سوالات ما درباره جشنواره عکس رضوی و جشنواره عکس و عکس‌نوشت فیروزه پاسخ دادند، شرح این گفتگو را بخوانید:

استا کریم متقی ، دبیر جشنواره عکس فیروزه
استاد کریم متقی ، دبیر جشنواره عکس فیروزه

بولتن: در مورد جشنواره عکس رضوی، بنا به مطالبی که در بند چهارم بیانیه ذکر شده، علیرغم محدودیت‌های موجود در عکاسی با موضوع فرهنگ زیارت و ابنیه زیارتی، سطح کیفی عکس‌ها رشد قابل توجهی داشتند، لطفن بفرمایید رشد سطح کیفی عکس‌ها بر چه مبنا و الگویی‌ست؟ و محدودیت‌ها و موانع این ژانر عکاسی چیست؟ و چه تمهیداتی می‌توان برای آن اندیشید؟

کریم متقی: بله درست است، رشد کیفی عکس ها در تمام جشنواره‌ها یک روند طبیعی و تقریبن معمول است. چون موضوعات جشنواره تقریبن ثابت است، پرداختن به موضوعات در خلال تمرین عکاسان آسان‌تر می‌شود، و چون فراخوان به موقع ابلاغ می‌شود، عکاسان نیز برای ثبت موضوعات خود از فرصت کافی برخوردار می‌شوند. برگزاری دوره‌های قبلی و بررسی عکس‌های راه‌یافته نیز به پردازش موضوع کمک می‌کند. بنابراین طبیعی است که کیفیت عکس‌ها نسبت به دوره‌های قبل بهتر شود و قطعن در جشنواره هفتم با کیفیت‌تر نیز خواهد بود. برخورد با موضوع‌ها نسبت به دوره‌های قبل بسیار متنوع‌تر بود، کیفیت فنی عکس‌ها نیز به مراتب بهتر شده‌بود، پراکندگی جغرافیایی شرکت کننده‌ها هم وسیع‌تر شده بود.
محدودیت‌های عکاسی موضوعات این جشنواره برای عکاسان غیرمشهدی بخاطر دوری از سوژه اصلی ملموس‌تر است. همان‌طور که می‌دانیم عکاسی با دوربین‌های حرفه‌ای در محوطه و داخل حرم مطهر ممنوع است. موضوع جشنواره ایجاب می‌کند که عکاسان به این مکان دسترسی داشه‌باشند. در صورت عدم دسترسی، عکس‌ها هم از کیفیت آنچنانی برخوردار نخواهند بود. یکی از روش‌های حل این مشکل اینگونه می‌تواند باشد که به عکاسان شرکت ‌کننده، پس از ثبت نام اولیه، کارت شناسایی شرکت در جشنواره صادر شود تا با هماهنگی برگزار کننده و متولیان حرم، عکاسان بتوانند دوربین‌های خود را به داخل حرم ببرند.

بولتن: در مورد مجموعه عکس‌های رسیده به دببرخانه که در بیانیه هیئت داوران عنوان شده فاقد فاکتورها و ارزش‌های لازم جهت طبقه‌بندی به عنوان مجموعه عکس بودند، مجموعه عکس باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ و در مورد توصیه به برگزارکنندگان در خصوص ارائه تعریف از مجموعه عکس در بیانیه هیئت داوران چه توضیحی دارید؟

کریم متقی: مجموعه عکس ویژگی‌های اختصاصی خود را دارد که در مجال این موقعیت نمی‌گنجد. ولی مجموعه‌های رسیده به دبیرخانه بیشتر در حد گزارش بودند که در این مورد نقص‌هایی هم وجود داشت. فراخوان و بیانیه هم جای تعریف و توضیح مجموعه عکس نیست. بالطبع شرکت کننده در جشنواره عکاس است و باید تعریف جامعی از شاخصه‌های مجموعه عکس را داشته باشد تا بتواند مجموعه‌ای منسجم ارائه کند. رسانه‌های مجازی هم هرچند بصورت جسته و گریخته ولی تعاریف مشخصی از مجموعه‌عکس ارائه کرده‌اند که با مراجعه به آن‌ها می‌شود با تعاریف مجموعه‌عکس بیشتر آشنا شد.

بولتن: در مورد عکس‌های ارسال‌شده اشتباهی یا عکس‌های غیر موبایلی دستکاری شده که به عنوان عکس موبایلی به دبیرخانه ارسال شده‌اند، نحوه تشخیص عکس‌های موبایلی با عکس‌های دوربینی چه روشی است؟ و توصیه‌تان به شرکت کنندگان و عکاسان در این زمینه چیست؟

کریم متقی: وقتی بخش‌های مختلف جشنواره در فراخوان مشخص می‌شود، باید در انتخاب و‌ارسال عکس‌ها دقت لازم را به خرج داد. وقتی عنوان بخش، بخش عکس‌های موبایلی است، یعنی عکس‌هایی حق شرکت در این بخش را دارند که با گوشی موبایل تهیه شده‌اند. هدف برگزار کننده‌ها هم درگیر کردن عموم با موضوع جشنواره است. امکانات دوربین‌های حرفه‌ای با موبایل هم متفاوت بوده و درست نیست که عکس‌های خروجی از ابزارهای متفاوت در یک جا داوری شده و به رقابت بپردازند. تشخیص این عکس‌ها هم بسیار راحت است، از قبیل فرمت عکس‌ها و اگزیف، البته در صورت تغییر هم نرم‌افزارهایی وجود دارد که مخصوص این کار است.

بولتن: در مورد آرشیو عکس‌های ادوار جشنواره عکس رضوی، در سایت جشنواره فقط مربوط به سه دوره اول در آرشیو سایت موجود است و نام صاحبان آثار نیز ذکر نشده است، در این مورد چه توضیحی دارید؟

کریم متقی: خب این ایراد بزرگی برای جشنواره‌ای در این سطح است. این مشکلی است که بیشتر جشنواره‌ها دچار آن هستند، حیف است که این همه هزینه و انرژی با نبود آرشیو کامل به این سادگی از بین برود. در مورد نام صاحبان آثار هم اخلاق ایرانی و اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌کند که مسئولین دبیرخانه اجرایی و مسئولان سایت نام صاحبان آثار را حتمن ذکر کنند.

سوال: به عنوان سوال آخر، در مورد هفتمین دوره جشنواره ملی عکس و‌عکس‌نوشت فیروزه، برگزاری یا عدم برگزاری آن و رویکرد آن در صورت برگزاری هم توضیحی دارید؟

کریم متقی: البته این سوالی است که متولیان برگزار کننده و سازمان فرهنگی هنری شهرداری باید پاسخ بدهند. ولی برگزار شدنش با توجه به استقبال و بازخورد آن در ۶ دوره گذشته الزامی می‌نماید. امروز با آثاری که در طی ۶ دوره گذشته تهیه شده و در رسانه‌های مجازی تکثیر تصاعدی پیدا کرده‌اند، نام تبریز که آشنا بود آشناتر هم شده‌است و‌این جشنواره به عنوان یکی از معتبرترین جشنواره‌های عکاسی کشور مطرح است. بخش عکس‌نوشت هم که در دوره قبل به این جشنواره اضافه شد خیلی تاثیرگذار بود و من در شهرهای دیکر که بودم مجموعه شهرداری‌ها به برگزاری جشنواره‌های مشابه بسیار رغبت نشان می‌دادند و پیگیر روند برگزاری جشنواره فیروزه بودند. الان هم چند شهر دیگر جشنواره‌های مشابهی را بصورت سالانه برگزار می‌کنند. بخش عکس‌نوشت بیشتر گذشته و تاریخ پرافتخار تبریز را منعکس می‌کند و بخش عکاسی زمان حال تبریز را، با توجه به همه اینها و‌همچنین استقبال از قضیه تبریز ۲۰۱۸ برگزاری چنین جشنواره‌هایی بیشتر الزامی می‌نماید. ولی تصمیم‌گیری قطعی در این مورد با ارگان برگزارکننده یعنی شهرداری محترم و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز است.

 

متن بیانیه و آثار برگزیده جشنواره عکس رضوی را در لینک‌های زیر ببینید:
متن بیانیه هیئت داوران ششمین جشنواره عکس رضوی
آثار برگزیده ادوار گذشته جشنواره عکس رضوی

پاسخ دهید

آیاز آذری
خواننده کلاسیک، مدیراجرایی، علاقه‌مند کسب‌وکارهای نو و موسس ebilit.com و ebultan.com