اطلاعیه

اگر رویدادی وجود دارد که می‌خواهید بقیه هم از آن با خبر شوند، اطلاعات رویداد را (عکس و توضیحات مناسب)
به ایمیل info[at]ebultan.com ارسال نمایید تا به صورت رایگان و با نام خودتان در بولتن درج گردد.

انتخاب سردبیرسینما

نگاهی به فیلم‌های چهارمین جشنواره استانی فیلم فجر، به قلم علی رضاوند

نگاهی به فیلم‌های چهارمین روز جشنواره استانی فیلم فجر، به قلم علی رضاوند

 

روز چهارم جشنواره فجر روز شلوغ تری بود مخصوصا سانس آخر که همراه با استقبال خوبی بود و گوشا استقبال از سانس های آخر به علت تعطیلی مراکز کاری و فراغت بیشتر بهتر است.

 

موتور سواری روی ریل تکرار ! ( محمد حمزه ای )

آذر فیلم خوش ساختی بود و وجود نیکی کریمی ، هومن سیدی و مخصوصا حمیدرضا آذرنگ و جوانی که این روزها نیکی کریمی خیلی از او حمایت میکند یعنی هستی مهدوی ذاتا جذاب بود اما داستان به شدت اذیتم کرد . یک داستان تکراری در تلاش و تکاپو برای فرار از این جریان . اگر داستان این فیلم کمی متفاوت تر بود به نظرم کیفیت فیلم چندین برابر میشد . علاوه بر این ها بازی مادرها و پدر را در فیلم نپسندیدم و بسیار از لحظات آن چیزی نبود که میشد انتظارش را داشت . آذر تکراری نبود اما این تکراری نبودن به حدی عمدی و کوششی بود که میشد فهمید نویسنده عمدا مثل همه فکر کرده و بعد آن را عوض کرده که مثل همه فکر نکند . اما در کل این فیلم کارگردانی بدی نداشت و نسبت به تمام فیلم هایی که دیدم نوع ساخت و تصویر برداریش قابل قبول تر بود .وقتی داشتم فیلم را میدیدم افسوس این را میخوردم که چرا از ظرفیت های خود استفاده نمی کنیم و عجله داریم . این جنس بازی نیکی کریمی با حمیدرضا آذرنگ یک زوج دلخواه بود به نظرم که هر دو توانایی نشان دادن آنچه کارگردان میخواست داشتند اما خوب نشده بود که بشود و شتاب زدگی یا نمیدانم تاثیر پذیری باعث شده بود که فیلم خوش بینانه یک فیلم متوسط رو به بالا باشد . رنگ و جنس کارگردانی هم سبک نبود اما شاید اگر حمزه ای فیلم اولی است بشود اغماز کرد . کاش میشد داستان را بیشتر باز کرد تا بیشتر به جزییات پرداخت ولی خوب در جشنواره نیمشود زیاد جزیی پرداخت کرد . در کل اینکه شاید این فیلم من را به تحسین وا نداشت اما فیلمی نبود که از دیدنش پشیمان شوم و حداقل ارزش دیدن داشت .

دریاچه خون به رنگ عرفان ! ( مریم دوستی )

فیلم های دفاع مقدس بسیار حساس هستند چون ذره بین روی آن ها بسیار بزرگ تر از بقیه ذره بین هاست در میان مخاطبان و بسیار کوچک تر میان مسئولان . فیلم ” دریاچه ماهی ” شاید اقتباسی از یک داستان واقعی باشد و یا حتی پرداختی متافیزیکی به ارتباط روحی میان رزمندگان شهید شده و کسانی که دلشان پیش آن رزمندگان بود ولی پرداخت و بازی ها جز نقش اول آن قدر برایم جذاب نبود. به چند دلیل فیلم را نیمه کاره تمام کردم و از سالن بیرون آمدم . با اینکه به شخصه همواره در خلوت خود فکر میکردم چقدر کم کار شده در مورد جبهه و جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ، و چقدر کارهای خوب کم بوده اند . وقتی هالیوود از جنگ مفتضحانه ویتنام هزاران فیلم می سازد ، ایران از بستری که غرق اتفاقات بوده کمتر فیلم تاثیر گزاری داشته جز انگشت شمار . نظر دیگری که دارم این است که بهتر است بستر زمانی ساخت فیلم و قشر مخاطب هدف هم مد نظر کارگردان در ساخت فیلم باشد . جنبه دینی و عرفانی جبهه باعث شده هر کسی جرعت این ریسک را نداشته باشد زیرا در همان مراحل ابتدایی یک سری بازخورد های منفی و قضاوت ها را خواهد دید حال کمتر جوانانی مثل مهدویان بوده اند که از این تنش ها تن سالم به در ببرند و کار را فدا نکنند.

 

علی رضاوند

پاسخ دهید

آیاز آذری
خواننده کلاسیک، مدیراجرایی، علاقه‌مند کسب‌وکارهای نو و موسس ebilit.com و ebultan.com