اطلاعیه

اگر رویدادی وجود دارد که می‌خواهید بقیه هم از آن با خبر شوند، اطلاعات رویداد را (عکس و توضیحات مناسب)
به ایمیل info[at]ebultan.com ارسال نمایید تا به صورت رایگان و با نام خودتان در بولتن درج گردد.

انتخاب سردبیررویداد منتخبگردشگری داخل شهرگزارش

عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز

بو هفته تبریزده هاراگئداخ؟عمارت شهرداری تبریز


پیشنهاد گردشگری داخل شهر تبریز
عمارت شهرداری تبریز
کاخ شهرداری تبریز معروف به میدان ساعت(ساعات قاباغی) یکی از بناهای زیبا، مستحکم و دیدنی شهر تبریز است که ساخت آن از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ خورشیدی و به دستور رضاشاه پهلوی در محل گورستان متروک و مخروبهٔ کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی و در زمان ریاست شهرداری حاج‌ارفع‌الملک جلیلی انجام شد. نکته جالب و قابل توجه اینکه، شهرداری تبریز نخستین نهاد شهرداری در سطح شهر تبریز است که در اوایل تأسیس با عنوان «بلدیه» شناخته می‌شد. این بنا به‌ دلیل وجود ساعت در بالاترین نقطه برج در میان مردم به ساختمان ساعت (ساعات قاباغی) نیز شهرت دارد. نکته قابل‌توجه این‌ که این میدان به عنوان یکی از آثار قدیمی و به نام شهر تبریز به ثبت ملی رسیده است.

این بنا از ابتدا بصورت اداری و با هدف محل استقرار شهرداری تبریز احداث شده  و در طول دوره تحولات صورت گرفته در شهر تبریز همواره جایگاه خود را به عنوان یکی از ابنیه خوب و زیبای این شهر حفظ کرده است. البته امروزه با تقسیم شهر تبریز به‌ ده منطقه و نیز انتقال اکثر امور عمرانی و اداری شهرداری به ساختمانی جدید، این عمارت همچنان به‌ عنوان پایگاهی مرکزی برای فعالیت‌های شهرداری محسوب می‌شود. حتی به دلیل اهمیت این بنا، شهردار کلان شهر تبریز نیز برخی از ملاقات‌های رسمی، دیپلماتیک را با مقامات عالی رتبه در محل کاخ مذکور انجام می‌دهد.  علاوه بر آن، نخستین موزه شهر و شهرداری‌های کشور، شورای اسلامی شهر تبریز در بخشی از ساختمان مذکور مستقر بوده و جلسات رسمی شورا در محل آمفی‌تئاتر موجود در ساختمان تشکیل می‌شود.

کاخ شهرداری تبریز دارای یک برج ساعت چهارصفحه‌ای به‌ارتفاع ۳۰٫۵ متر است که با طنین موزون زنگ‌هایش، هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می‌رساند. نمای خارجی این بنا از سنگ تراشیده شده‌است و نقشهٔ ساختمان شبیه به طرح یک عقاب درحال پرواز می‌باشد که با نمونهٔ ساختمان‌های کشور آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد.

این بنا دارای چندین موزه دیدنی می باشد که در نوع خود بی نظیر می باشند. در محوطه این ساختمان پارکی برای عموم ساخته شده است. در زیرزمین ساختمان شهرداری موزه اسناد، موزه کفش، موزه فانوس، موزه دوربین و موزه آتش نشانی قرار دارد که در آن قدیمی ترین کفش ها، فانوس ها، تاریخچه اولین آتش نشانان و ابزاری که استفاده می کرده اند و هم چنین قدیمی ترین دوربین های تبریز به چشم می خورد.

در طبقه اول این ساختمان موزه صدا و موزه شهدا قرار دارد. در موزه صدا انواع سازهای مورد استفاده در طول سالیان دراز در شهر تبریز برای بازدید عموم قرار داده شده است. موزه شهدا نیز حاوی خاطرات، عکس ها و دست نوشته های شهدای شاخص شهر تبریز چون شهید مهدی باکری می باشد.

در نهایت موزه فرش در طبقه دوم این ساختمان واقع شده است که فرش هایی با قدمت حدود ۸۰ ساله قرار دارند. فرش هایی با عناوین خواهرهای دوقلو با نقش و نگارهایی بی نظیر که در سال ۱۳۱۲ به دستور شهردار تبریز بافته شده و در این موزه قرار داده شده اند. هم چنین فرش خانه استاد شهریار نیز در این موزه به نمایش عموم گذاشته شده است.

گفتنی است موزه های ساختمان شهرداری معروف به میدان ساعت تبریز همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۸ به صورت رایگان آماده بازدید عموم مردم می باشد.

گزارش :  رعنا پاشازاده
عکس : امیررضا توسلی

بولتن در تلگرام :

https://t.me/joinchat/AAAAADvkifxU2imFEJ2IcQ

بولتن در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ebultan

 

پاسخ دهید

شبنم
کارشناس الکترونیک-سردبیر و مدیر روابط عمومی بولتن فرهنگی هنری تبریز - کارشناس تولید محتوا***کوهنوردی ؛‌طبیعت گردی و سفر از بایدهای زندگی من هستند.