اطلاعیه

اگر رویدادی وجود دارد که می‌خواهید بقیه هم از آن با خبر شوند، اطلاعات رویداد را (عکس و توضیحات مناسب)
به ایمیل info[at]ebultan.com ارسال نمایید تا به صورت رایگان و با نام خودتان در بولتن درج گردد.

انتخاب سردبیرگردشگریگردشگری داخل شهرگزارش

معرفی خانه بهنام تبریز

معرفی خانه بهنام تبریز

معرفی خانه بهنام تبریز


بو هفته تبریزده هارا گئداخ؟ معرفی خانه بهنام تبریز

خانه بهنام تبریز (دانشکده معماری):

دانشکده ی معماری و شهرسازی دانشگاه هنراسلامی تبریز واقع در تقاطع خیابان مصلا و مقصودیه در میدان ساعت، شامل ابنیه ی تاریخی بهنام، قدکی، گنجه ای زاده و صدقیانی است.

این بنا ها در سال ۷۸ توسط دانشگاه هنر تبریز خریداری شده و فضایی مطلوب برای دانشجویان معماری و شهرسازی فراهم نموده است.

بخش دیگری از دانشگاه هنر در تقاطع بلوار آزادی و خیابان شریعتی(شهناز) در میدان حکیم نظامی واقع شده است که شامل رشته های: طراحی صنعتی، هنراسلامی با پنج گرایش چوب، فلز، شیشه، سنگ و نگار گری، مرمت، فرش و چندرسانه ای(مولتی مدیا) می باشد.
خانه ی بهنام تبریز که اکنون بخش اداری دانشکده شده، در اواخر دوره ی زندیه و اوایل قاجاریه، ساخته شده و شامل یک ساختمان قشلاقی و یک ساختمان کوچک ییلاقی و دو حیاط اندرونی و بیرونی می باشد و یکی از زیبا ترین اروسی ها را دارا می باشد.
خانه ی صدقیانی شامل چهار بخش بوده و دارای یک حوض مرمرین زیبا می باشد. این مجموعه در اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی بنا شده و صاحب ملک آن حاج رسول صدقیانی از تجار مشروطه خواه تبریزی است. این بنا در حال حاضر در دست مرمت می باشد.
خانه قدکی هم شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است که حیاط اندرونی در سطحی پایین تر قرار دارد. این بنا که مدتی به عنوان اسلحه خانه استفاده شده و گفته می شود ثقه الاسلام هم مدتی در این خانه سکنا گزیده است.

این خانه در طبقه ی همکف خود حوضخانه ی زیبایی دارد که امروزه بسیاری از گردهمایی ها و جشن های دانشجویان دانشکده ی معماری در این مکان برگزار می شود.
خانه ی گنجه ای زاده نیز که شامل دو بخش می باشد، به ترتیب در دوره ی قاجاریه و اوایل پهلوی ساخته شده است. و از نظر معماری، طاق ها و ستون های سنتی قاجاریه در قیاس با ایوان و معماری مدرن دوران پهلوی، کاملا مشهود است. اکثر آتلیه ها و کارگاه های رشته ی معماری و شهرسازی در این بنا واقع می باشد.
دانشگاه هنر اسلامی در رشته ی معماری، در دوره ی کارشناسی از سال ۷۸ اقدام به پذیرش دانشجو نموده و اکنون در دوره ی ارشد دارای سه گرایش معماری، معماری اسلامی و تکنولوژی معماری است.

در رشته ی شهرسازی هم برای اولین بار از سال ۹۴ اقدام به پذیرش دانشجو نموده و از سال ۷۸ در مقطع ارشد دارای گرایش طراحی شهری بوده است. در مقطع دکترا هم شامل معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی می باشد.

ریاست دانشگاه هنر تبریز را موسس آن، دکتر کی نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده دارد و حمید چیت چیان وزیر نیرو در دولت یازدهم هم از اعضای هیئت امنای آن می باشد.
از آنجا که در طول هفته، این بنا مکانی آموزشی است، بازدید عموم برای روز جمعه و ایام تعطیل رسمی می باشد. البته گهگاهی در طول هفته هم امکان گردشگری از آن فراهم می باشد. راهنمای گردشگری برای بازدید کننده های داخلی و خارجی آقای روشنی است.

قیمت بلیط: هزار تومان

انتظامات دانشکده معماری: ۰۴۱۳۵۵۳۹۲۰۲
و ۰۴۱۳۵۵۳۹۲۰
روزهای غیر تعطیل از ساعت ۵ عصر به بعد امکان بازدید عموم هست

عکس و گزارش : ائلیار نبیی

بولتن فرهنگی هنری تبریز

بولتن در تلگرام :

https://telegram.me/joinchat/BQgwADvkifwxUImPf6Vo8g

بولتن در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ebultan/

پاسخ دهید

شبنم
کارشناس الکترونیک-سردبیر و مدیر روابط عمومی بولتن فرهنگی هنری تبریز - کارشناس تولید محتوا***کوهنوردی ؛‌طبیعت گردی و سفر از بایدهای زندگی من هستند.