اطلاعیه

اگر رویدادی وجود دارد که می‌خواهید بقیه هم از آن با خبر شوند، اطلاعات رویداد را (عکس و توضیحات مناسب)
به ایمیل info[at]ebultan.com ارسال نمایید تا به صورت رایگان و با نام خودتان در بولتن درج گردد.

انتخاب سردبیر

یادداشتی بر صنایع دستی تبریز

مروری مختصر بر صنایع دستی تبریز

شهر تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی یکی از کانون های صنایع دستی ایران  می باشد که طی تاریخ از بازاری پر رونق در این حوزه برخوردار بوده است. در حال حاضر شاخه های فراوانی از صنایع دستی در شهر تبریز تولید می شوند که مهمترین آن ها عبارتند از قالی بافی، سفالگری، چرم سازی و نقره سازی .

  • قالی بافی

قالی بافی به عنوان مهمترین هنر، در سراسر استان آذربایجان شرقی در مناطق شهری و روستایی رونق دارد. تبریز یکی از مهمترین مراکز قالی بافی ایران است و با داشتن عنوان “پایتخت جهانی فرش دستباف” که از سال ۱۳۹۴ از طرف شورای جهانی صنایع دستی به آن تعلق گرفته است، بخش اعظمی از بازارهای داخلی و خارجی را در اختیار دارد. قالی های بافته شده در شهر تبریز به علت نوآوری های طراحان منطقه همواره به پیشگام بودن در ابداع سبک های جدید شهره اند. امروزه  تولید تابلو فرش نیز در تبریز رونق فراوانی پیدا کرده است و ایده جدید دیگر به نام ” چرم فرش” با ترکیب چرم و قالی شهرت بسیاری دارد. در حال حاضر شهر تبریز به عنوان کانون عمده عرضه قالی های شهری استان آذربایجان شرقی شناخته می شود و بازار قالی بسیار معروف شهر تبریز که تیمچه مظفریه مهمترین بخش آن است، محل مخصوص انجام معاملات خرید و فروش و طرح و مرمت انواع قالی است.

  • نقره سازی

هنر نقره سازی شهر تبریز صاحب سبک است و آن حکاکی روی نقره بدون استفاده از چکش می باشد، به این ترتیب که حکاکی، با قلم فولادی و با استفاده از نیروی دست انجام می شود. فلزکاری با نقره به روش های مختلف شامل حکاکی روی نقره، نقره سازی و ملیله کاری انجام می شود که هر یک روش خاص و طرفداران خود را دارند.

 

  • سفال و سرامیک

سفال و سرامیک از صنایع دستی مشهور شهر تبریز است که به دو صورت منقوش و ساده، با استفاده از نوعی خاک سفید مرغوب به نام کائولن -که در نزدیکی تبریز یافت می شود- تولید می گردد.. سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی از سال ۱۳۷۳ به بعد با برگزاری کلاس های آموزش سفال گری توسط اساتید قاب چی و استاد تطهیر مقدم و راه اندازی موزه زنده سفال تبریز در خانه تاریخی علوی، اقداماتی ارزنده در جهت حفظ این هنر بومی منطقه انجام داده است.

موزه زنده سفال تبریز
  • چرم سازی

هنر صنعت چرم سازی شهر تبریز شهرت زیادی در سراسر ایران دارد. اولین کارخانه چرم سازی ایران  در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی و نخستین موزه کفش کشور در سال ۱۳۹۴ در تبریز افتتاح شده اند. مهمترین حوزه هنر چرم سازی تبریز که شهرت جهانی دارد، کفش دست دوز چرمی تبریز است که مهمترین محل عرضه آن بازار سرپوشیده تبریز می باشد.

 

 

سایر صنایع دستی شهر تبریز عبارتند از:

برای کسب اطلاعات جامع در زمینه صنایع دستی شهر تبریز به وب سایت نسیم تبریز  مراجعه نمایید.کلیک کنید

یادداشت از زهرا نوری
عکس :‌سایت نسیم تبریز
گزارش تصویری از بازدید گروهی بولتن از نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در تبریز :‌نجفی
نشر از بولتن فرهنگی هنری تبریز

گزارش تصویری‌:‌

پاسخ دهید

شبنم
کارشناس الکترونیک-سردبیر و مدیر روابط عمومی بولتن فرهنگی هنری تبریز - کارشناس تولید محتوا***کوهنوردی ؛‌طبیعت گردی و سفر از بایدهای زندگی من هستند.