اطلاعیه

اگر رویدادی وجود دارد که می‌خواهید بقیه هم از آن با خبر شوند، اطلاعات رویداد را (عکس و توضیحات مناسب)
به ایمیل info[at]ebultan.com ارسال نمایید تا به صورت رایگان و با نام خودتان در بولتن درج گردد.

انتخاب سردبیرگردشگریگردشگری داخل شهر

گردشگری تبریز – خانه کمپانی تبریز

شهرتبریز بعنوان یکی ازقطب های تاریخی و گردشگری کشور است که بناهای تاریخی با ارزش زیادی دارد که از آن جمله میتوان به خانه کمپانی اشاره کرد.
بنای خانه کمپانی در دوره قاجاریه ساخته شده است.این بنا بصورت اندرونی و بیرونی کار شده است. محوطه حیاط ها بصورت قاب بندی در دور تا دور بنا اجرا شده است. نمای حیاط بیرونی در دوره پهلوی الحاق شده و پایه های آن بصورت قوسی با دوپله بصورت حلزونی در دو طرف بصورت قرنیه اجراشده است.نما دارای گچ بری های بسیار نفیسی با نقوش گل و گیاه می باشد. و یکی از شاخص های معماری این بنا،حوض خانه آن میباشد که دارای نقوش گچ بری بصورت آیینه کاری می باشد.
ازنظرموقعیت شهری خانه کمپانی در:شهرتبریز_باغ قاباغی(باغ گلستان)_کوچه کمپانی_روبروی کوچه یخچال درجاده اهراب،واقع می باشد.
بعد از واگذاری این بنا به بنیاد نخبگان متاسفانه امکان بازدید برای علاقمندان در تاریخ نگارش این متن فراهم نبود و حسب پیگیری های انجام شده توسط بولتن فرهنگی هنری تبریز بازدید از این بنا و عکاسی از بنا موکول به عید نوروز شد.
ضمن اینکه در بسیار از منابع از خانه شربت اوغلی تبریز به عنوان خانه کمپانی نام برده شده که نیازمند توضیح است.
ظاهرا خانه شربت اوغلی فعلی (در محله سرخاب) خانه اول کمپانی بوده است.وی بعد ها خانه ی واقع در باغ فجر (گلستان باغی) را خریداری میکند که بسیار وسیع تر و با شکوهتر است.از این رو موضوع این یادداشت در ارتباط با خانه کمپانی واقع در باغ فجر است.

متن از م.جبارپور
نشر از بولتن فرهنگی هنری تبریز

پاسخ دهید

شبنم
کارشناس الکترونیک-سردبیر و مدیر روابط عمومی بولتن فرهنگی هنری تبریز - کارشناس تولید محتوا***کوهنوردی ؛‌طبیعت گردی و سفر از بایدهای زندگی من هستند.