اطلاعیه

اگر رویدادی وجود دارد که می‌خواهید بقیه هم از آن با خبر شوند، اطلاعات رویداد را (عکس و توضیحات مناسب)
به ایمیل info[at]ebultan.com ارسال نمایید تا به صورت رایگان و با نام خودتان در بولتن درج گردد.

آموزشیانتخاب سردبیر

مقدمه ای بر کادربندی عکاسی

مقدمه ای بر کادربندی عکاسی

مقدمه ای بر کادربندی عکاسی 

مقدمه ای بر کادربندی عکاسی به قلم سعید عادلی

بخش اول : 

در این یادداشت قصد داریم کمی در مورد کادربندی بحث کنیم. کادربندی به واقع مهمترین بخش عکاسی است. در حقیقت اگر کادربندی بلد نباشید، ‌عکاسی بلد نیستید! البته یادگیری کادربندی چیزی نیست که یک شبه یا یک ماهه یا یک ساله اتفاق بیفتد! یادگیری این امر زمان بر، ولی در عین حال لذت بخش است.

در هر ژانر عکاسی نیز کادربندی ممکن است قوانین خاص خودش را داشته باشد، ولی دانستن قوانین و اصول کلی کادربندی لازم و ضروری است. قبل از شروع بحث، عبارت (قوانین و اصول کلی کادربندی) را به خاطر بسپارید، در آخر همین بحث نکته ای در مورد این عبارت با شما در میان خواهم گذاشت.

مقدمه ای بر کادربندی عکاسی ۱

کادرها را باید بست! ولی چگونه؟
سختترین سوالی که از یک عکاس می توانید بپرسید همین است. اولین نکته ای که در مورد کادربندی وجود دارد چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کادر شما هر چه ساده تر بهتر! منظور از سادگی بسته به موقعیت فرق می کند، ولی به طور کلی در حالت ایده آل نباید هیچ عنصر اضافه ای در کادر شما باشد که به عکس شما خدشه وارد کند.

به عنوان ساده ترین و واضح ترین مثال فرض کنید از پدرتان در ساحل عکس می گیرید و درست در لحظه ثبت عکس، یک نفر که با او هیچ نسبتی ندارید از کنار پدرتان رد می شود و شما عکس را میگیرید و همان شخص در کنار پدر بزرگوارتان در عکس ماندگار می شود! یا فرض کنید از یکی از آشناها عکس پرتره میگیرید و درست پشت سر همین فامیلِ از همه جا بی خبر، یک شاخه بزرگ درخت که در پس زمینه قرار دارد از بالای سرش بیرون آمده، درست مثل اینکه درخت عمدا برای فامیلتان شاخ گذاشته باشد!
در مثالهایی که به آنها اشاره کردیم نکته مهمی وجود دارد! سوژه در عکس مشخص است و آن شخصی یا اشخاصی هستند که میخواهید از آنها عکس بگیرید! ولی گاهی اوقات شما با یک سوژه سر و کار ندارید و اصلا ممکن است نتوان دقیقا سوژه عکس را مشخص کرد. مثلا در یک عکس منظره طبیعت، در کادر شما هم درخت وجود دارد، هم ممکن است رودخانه باشد، هم کوه، هم چند پرنده و هم آفتاب در حال غروب! کدام یک سوژه شماست؟

آیا لزوما سوژه باید یک و تنها یکی باشد؟؟ جواب این سوال یک نخیر بلند است! در همین مثال اخیر، شما با کل عناصر موجود در منظره سر و کار دارید، حال تصمیم با شماست که کدام یک از عناصر را در کدام قسمت کادر قرار دهید و کدام یک را به کل حذف کنید. ولی بیایید قبل اینکه قضیه پیچیده تر شود از یکی دو سوژه مشخص شروع کنیم و ببینیم اینها را باید کجای کادر قرار دهیم.

مقدمه ای بر کادربندی عکاسی ۲

گریز از مرکز
معمولا بیشتر مردم سوژه را درست در وسط کادر قرار می دهند که اغلب اوقات باعث کسل کننده شدن عکس می شود! از کجا معلوم فضای سمت راست یا چپ سوژه دارای زیبایی بصری بیشتری نباشد؟ پس بیایید کمی از وسط کادر فاصله بگیریم، اصلا چطور است کلا مدتی مرکز کادر را بیخیال شویم؟ ولی سوژه ای که مدتها بود به وسط کادر دل بسته بود را حالا کجا بگذاریم که راحت باشد؟ شاید قانون (یک سوم) به گوشِتان خورده باشد یا شاید اصلا آنرا بلدید!

مقدمه ای بر کادربندی عکاسی ۳

قانون یک سوم
اگر مطابق شکل دو خط عمودی و دو خط افقی بکشیم که کادر را به سه قسمت افقی و سه قسمت عمودی تقسیم کند و از این خطوط و نقاط تلاقی آنها برای بستن کادر استفاده کنیم، در واقع قانون یک سوم را به کار برده ایم. به همین سادگی!‌ احتمالا همین گزینه را در تنظیمات دوربین گوشی تلفن همراه تحت عنوان Grids دیده اید ولی تصور کرده اید چیز بدردنخوری است و خاموشش کرده اید! اگر اینطور است حتما همین الان دوباره روشنش کنید.

برای شروع یادگیری کادربندی، قرار دادن سوژه در محل تلاقی این خطوط که ۴ تا هستند تمرین خوبی است. به این نقاط، نقاط طلایی نیز گفته می شود، چون اهمیت آنها در کادربندی کاملا ثابت شده است و شما با قرار دادن سوژه در این نقاط و در امتداد این خطوط اهمیت آنرا به صورت ناخودآگاه به مخاطب خود دیکته می کنید!

مثالی برای پرتره
حال برمیگردیم به همان یک سوژه که فامیل نگون بختمان است که در جریان نیست داریم از او برای یادگیری کادربندی در عکاسی استفاده میکنیم! فرض کنید وسط یک منظره زیبا با دار و درختهای فراوان هستید و هدف گرفتن عکس نیم تنه است! خب اول طوری قرار گرفته ایم که شاخه های درخت ها برای فامیلمان شاخ نگذاشته اند، یا شاید هم عمدا طوری قرار گرفته ایم که برعکس این موضوع باشد، ولی هدف استفاده از قانون یک سوم است!

سر این فامیل که در اینجا مهمترین بخش سوژه است را در یکی از این ۴ نقطه قرار میدهیم، میتوانید طوری تنظیم کنید که سر درست روی مرکز یکی از این نقطه ها باشد، میتوانید یکی از چشمها را روی آن نقطه تنظیم کنید، در هر صورت بهتر است سر این فامیل ما روی این نقاط باشد و بدنش در امتداد یک خط یک سوم. یک توصیه هم خارج از بحث برایتان دارم. اگر با گوشی دارید از کسی پرتره میگیرید، زیاد به سوژه نزدیک نشوید! چون لنز دوربین گوشی شما واید(عریض) است و برای نمای نزدیک از چهره اصلا مناسب نیست. پس فاصله مناسب را با سوژه رعایت کنید و سعی کنید حداقل کتف و شانه را هم در کادر قرار دهید.

مقدمه ای بر کادربندی عکاسی ۴

عکس منظره
در عکس منظره نیز معمولا بسته به اینکه آسمان دارای المانهای بصری مهمتر باشد یا زمین، خط افق را روی یکی از خطوط یک سوم بالا یا پایین تنظیم بکنید. خط افق همان خطی است که زمین را از آسمان جدا می کند! یا بعبارتی دیگر همانجا که زمین به آسمان میرسد! اگر آسمان آفتابی و دارای ابرهای تکه تکه و پنبه ای است و المان جذابی در سطح زمین نیست، پس خط افق را در یک سوم پایین قرار دهید تا آسمان سهم بیشتری داشته باشد.

اگر زمین دارای المانهای بیشتر و جالبتری، مثل یک رود یا جاده انحنادار یا فضای سرسبز و گلدار یا موجود زنده یا هر چیزی که به نظرتان جذاب باشد، ولی آسمان صاف و آفتابی است یا کاملا ابری و کسل کننده است،‌ سهم بیشتری را به زمین بدهید. تراز بودن افق هم یادتان نرود! اگر خط افق کج ثبت شود، عکس اغلب بسیار نامتعادل و غیرحرفه ای به نظر خواهد آمد.

مقدمه ای بر کادربندی عکاسی ۵

کلام آخر
در یادداشت بعدی که بزودی منتشر میکنیم به سراغ المان های مهمتری مثل رنگ،‌ ریتم (بله درست شنیدید! ریتم!)، خطوط راهنما و… خواهیم رفت و در مورد آنها صحبت خواهیم کرد! قبل از پایان بحث میخواهم عبارتی که اول بحث قرار بود به خاطر بسپارید را توضیح دهم. عبارت (قوانین و اصول کلی کادربندی).

خدمت شما عارضم که هیچ قانونی در کادربندی قانون نیست!!! یعنی شما بعد از اینکه به این اصول و قوانین مسلط شدید، خواسته یا ناخواسته آنها را در بعضی موقعیتها خواهید شکست، یا خم خواهید کرد! پس با این قوانین مثل قانون برخورد نکنید. پس همه آنچه به شما گفته شد، تاکید میکنم همه چیز که گفته شد، را به عنوان یک راهنما نگاه کنید، نه قوانینی که باید حتما رعایت شوند! در یادداشتهای بعدی در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بولتن فرهنگی هنری تبریز

بولتن در تلگرام :

https://t.me/joinchat/AAAAADvkifxU2imFEJ2IcQ

بولتن در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/ebultan

پاسخ دهید

شبنم
کارشناس الکترونیک-سردبیر و مدیر روابط عمومی بولتن فرهنگی هنری تبریز - کارشناس تولید محتوا***کوهنوردی ؛‌طبیعت گردی و سفر از بایدهای زندگی من هستند.